Hvordan vælger man den rigtige bilklasse ved USA-billeje? – se guide til størrelse!
Ved booking af lejebil i USA og særligt i Florida eller Californien, er der som regel et meget stort udvalg af billeje-tilbud og bil-størrelser til rådighed.
Søg aktuelle tilbud og sammenlign priser her: Billeje USA.
Man kan af og til undres lidt over, hvorledes de enkelte bilkasser er defineret og det kan faktisk også være lidt svært at overskue alle de forskellige bilklasser.
Ofte god deal i standard bilklasse – Toyota Camry er en stor bil i Europa. Kan fås som ‘standard’ størrelse i USA.
Hvis man fraregner cabriolet-biler, minibusser/minivans, pick-ups/trucks og eksotiske/special biler, er USA lejebiler inddelt i følgende bilklasser:
- Economy
- Compact
- Intermediate
- Standard
- Full Size
- Premium
- Luxury
- SUV – her er der underinddelinger og bilklassen er voksende
Se mere i: Guide til SUV-bilklasser i USA.
Ford Escape fra Avis – klik på link ovenfor for mere information om SUV-leje.
Valg af billigste lejebil – bilklasse Economy/Subcompact
Som hovedregel er der absolut ingen grund til at leje den mindste bil i USA.
Der er dog følgende fordele:
- marginalt lavere benzinforbrug end ved kørsel i lidt større biler (at der stort set ingen fordel er, sørger automatgear for).
- lettere at parkere, men ikke så vigtigt, da alle parkeringspladser i USA er indrettet til større biler.
- marginal grønnere, men ikke nødvendigvis altid bedre for miljøet i.f.t. bedre bilmodeller.
- marginalt billigere at leje – men ofte er billigste Californien billeje tilbud en kompakt-klasse bil som Ford Focus eller lignende.
Den udmærkede Ford Fiesta med 4 eller 5 døre er ofte at finde hos blandt andet Avis Rent-A-Car og Budget i Economy Class.
Ford Fiesta lejebil – altid med automatgear, men langt fra altid som sedan (kan også være den mindre 5-dørs version).
Ford Fiesta’en er ikke så tosset en bil, men man kan også risikere eksempelvis at få Chevrolet Sonic, Chevrolet Spark (Dollar, Hertz), Mitsubishi Mirage (Enterprise) eller, hvis man er lidt mere heldig; en Toyota Yaris (Sixt). Man har ingen mulighed for på forhånd at vælge bilmodel, men Sixt-flåden og Avis-Budget flåden er ofte lidt bedre end de øvrige i denne klasse.
Valg af næstbilligste lejebil/bilklasse i USA – Compact
Kompakt-klassen svarer til en VW Golf-størrelse. Der er imidlertid aldrig en Golf på udlejernes parkering, da den er for dyr i indkøb i Staterne med listepriser til Joe-Public fra små $20.000.
Istedet kan man finde Ford Focus (som den europæiske model, men altid med automatgear) i enten 4 eller 5 dørs udgave. Der er pænt god plads i den 5-dørs hatchback udgave også – specielt I forhold til den forholdsvis lille Ford Fiesta, som egner sig bedst til 2 personer på bilferie i USA.
Compact-klassen kan fint anbefales til Florida eller Californien kør-selv ferie.
Der er ikke tale om luksusbiler, men priserne er lave og pladsforholdene fornuftige for 3-4 personer.
Nissan Versa – fornuftig subcompact bil uden den store charme. Vi foretrækker Ford Focus.
Nissan Versa er sammen med Hyundai Accent meget populære bilmodeller i denne klasse. Begge er typisk med 4 døre og traditionelt bagagerum. Man kan dog også komme ud for Nissan Versa hos eksempelvis Hertz med 5 døre og hatchbackudførelse. Avis-Budget anvender blandt andet Ford Focus. Hos Europcar USA er der ofte Nissan Versa I denne bilklasse, og prisen er tit meget konkurrencedygtig.
Intermediate klassen – jamen den er jo ikke større end en Subcompact?
Mellem to stole finder man den lidt større og lidt mere luksuriøse Intermediate-billeje klasse.
Man kan anføre at forskellen til subcompact er ubetydelig, og ind imellem er der overlap mellem biludlejningsselskabernes definitioner. Dette ‘rod’ gør at en Intermediate bil sjældent er et super-godt tilbud.
Avis anvendet på nogen locations den lidet attraktive Chevrolet Cruze (som oprindeligt er en koreaner-Chevrolet), Nissan Sentra fås ofte hos Sixt, og Enterprise har tit Hyundai Elantra som flådebil i denne klasse.
Det er i det hele taget meget ‘bland’, hvad man kan finde i intermediate-klassen ved billeje i USA. Anbefaling: kig op til standard-klassen for bedste lejebil til pengene.
Hvis man skal sige noget positivt er det nok at der så at sige altid er tale om 4-dørs modeller på ca. 4,30-4,50 meters længde; typisk med en ca. 1,8 liter motor og naturligvis automatgear.
Skal det være billigt, så snup en Toyota Corolla fra Dollar Car Rental, hvor der er stor chance for at få en sådan i intermediate-klassen.
Anbefaling: Måske er Hertz flådebil Toyota Corolla i den amerikanske version trods alt det bedste bud i intermediate-klassen. Dollar kører som regel også med Toyota Corolla, og Europcar tilbyder Kia Forte.
Man kan også ske at være heldig at finde en VW Jetta i denne bilklasse; eksempelvis hos National Car Rental ved billeje i LAX Los Angeles Airport.
Standard USA bilklasse svarer til stor mellemklasse i Europa
Alle rejsende repræsentanter i USA med respekt for sig selv har som minimum lov til at leje en standard-klasse lejebil på firmaets regning i embeds medfør.
Der er tale om den klassiske pænt store bil med nu 5 døre, som i Danmark tildligere tit var en 4/5-dørs Ford Mondeo eller en Peugeot 508, men nu oftere ses som en VW Passat.
Passat’en er for dyr i USA, men Mondeo’en findes, præcis som i Europa, i form af Ford Fusion. Vi kan varmt anbefale denne lidt mere voksne bilklasse med god plads til 4-5 personer og baggage. Priserne for leje er gerne næsten de samme som ved Intermediate, og udstyrsniveauet, finish og støjdæmpning er langt bedre end i de mindre klasser.
En standard-klasse lejebil er i USA og Canada gerne udstyret med en stærk 2-liter motor på 150-200 hestekræfter; rart kraftoverskud med mange personer og baggage i bilen.
Udmærket bil til kør-selv ferie – Ford Fusion
Hos Avis-Budget kan man ske at få den lidt usædvanlige Buick Verano stillet til rådighed i denne klasse. Europcar kan levere den i USA populære Hyundai Sonata, mens National ofte udleverer Chrysler 200. Hertz har anvendt VW Jetta. Rigtig mange selskaber anvender sideløbende Ford Fusion.
Godt tip: Enterprise markedsfører Toyota Camry i standard klassen, mens andre billeje-selskaber i USA har den i full size klassen.
Full-size – så lad os da få en amerikaner!
Den rigtige amerikaner-billeje-klasse er full-size. Her er der dømt stor bil uden at den nødvendigvis er særlig luksuriøs.
Forvent omkring 5-meters bil af typen Chrysler 200 fra en del selskaber (meget bedre end den gamle model – bemærk National-Alamo har den som standard-klasse), Ford Taurus, Chevrolet Malibu full size eller den ‘japanske amerikaner’ Toyota Camry, som også er en stor bil. I samme bilklasse findes typisk Nissan Altima fra Enterprise.
Anbefaling: Vi ville tage Malibu’en, hvis det skal være en amerikaner – eller finde et godt tilbud på en Toyota Camry (se ovenfor: også som standard bilklasse hos nogen selskaber). Enkelte udlejere kan finde på at stå klar med en Dodge Charger.
Chevrolet Malibu full-size rental car fra eksempelvis Sixt.
Der findes en stor doven motor på mellem 2,5 og 3,8 liter i en full-size lejebil i Staterne, men forvent ikke nogen racerbil i dén anledning. Bilen er imidlertid fortrinlig til at tilbagelægge mile-after-mile på de amerikanske highways.
Premium billeje-klassen– typisk Chrysler 300
Chrysler har med fordelagtig prissætning og flåderabatter siddet på store dele af markedet for udlejningsbiler i den store Premium-klasse.
Se mere om Chrysler 300.
Men der er nye spillere på banen. Avis anvender Buick Regal og Enterprise har Nissan Maxima i flåden bare for at nævne nogen af de mange nye alternativer til Chrysler 300.
Buick Regal – her fra Geneve-biludstilling som Opel Insignia. Foto © Guide-USA.dk
Bemærk at Buick Regal som 2018-model og frem er identisk med den nye Opel Insignia. Den ser rasende godt ud, så den er vores valg.
Bilen blev introduceret i Kina og Europa for få år siden. I USA-udgaven som Buick Regal udgave kommer den med de kraftigere motorer og med bedre udstyr end standard Opel Insignia’en.
Hos Thrifty forekommer Chevrolet Impala i premium class, hvilket er lidt mystisk, da Chevrolet ikke er noget premium brand, så Thrifty Premium Class er lidt sølle at booke – med mindre den er meget billig.
Luxury USA biludlejning – så bliver det (næsten) ikke finere
Ved leje af den ypperste luksusbil vil man ofte, selv i USA, få en relativ høj pris på lejen.
Der er dog undtagelser. Nogen undtagelser inkluderer at man får en Chrysler 300 stillet til rådighed (eksempelvis hos Hertz), mens andre kan være en mere behagelig overraskelse.
Godt valg til luksus-biltur i USA – Cadillac XTS.
Generelt er der få rigtig gode tilbud i denne klasse, men til gengæld er det ikke hammer-dyrt at leje en luksusbil i store amerikanske lufthavne som Los Angeles Airport LAX eller Miami International – MIA.
Cadillac XTS findes som luxury car rental class hos flere selskaber; eksempelvis hos Enterprise. Avis-Budget har ofte en Buick La-Cross og det samme har Thrifty tit.
Anbefaling: Skal vi vælge, så tager vi nok Caddie’en.
Tip til de bilinteresserede: Sådan lejer man en spændende bil via Turo.
Store ændringer i modeludvalg for USA-biler
Afslutningsvis i vores oversigt over bilklasser ved billeje i USA er det vigtigt at bemærke at den amerikanske bilindustri ændrer sig med lynets hast.
I år 2022 vil mange udlejningsbiler i personbils-klasserne enten være japanske (de fleste), europæiske eller koreanske, idet de fleste amerikanske ‘cars’ modeller udgår af produktion; bortset fra enkelte sportsvogne.
Til gengæld vil der komme større udbud af amerikansk-producerede pick-up og SUV biler til leje, som i USA omtales som ‘trucks’ & ‘SUV’s’.
Relateret artikel: